GF 16x24

Plenery

Wycieczka do Nowego Warpna i Trzebieży

Wycieczka do Nowego Warpna i Trzebieży 13.06.2022

Wycieczka do Nowego Warpna i Trzebieży odbyła się w ramach projektu Zespołu Plastycznego Bohema zgłoszonego przez SUTW do Urzędu Miasta jeszcze w ubiegłym roku akademickim. W wycieczce wzięły również udział: nasza Grupa Fotograficzna GF 16x24 ,Zespół Foto-Video, Grupa Przyrodników oraz Zarząd SUTW.

Nowe Warpno to małe, senne miasteczko pięknie położone nad Zalewem Szczecińskim i Zatoką Nowowarpieńską z ciekawą historią czekającą na turystów. Dzięki dotacjom zostało pięknie odnowione, pobudowano marinę, promenadę nad brzegiem półwyspu i wieżę widokową.

Najcenniejszym zabytkiem Nowego Warpna jest Ratusz stojący centralnie na Rynku. Przed budynkiem Ratusza znajduje się pomnik Hansa Hartiga niemieckiego malarza i grafika, który zaprojektował część Ratusza z małą wieżą. W Ratuszu mieści się Urząd Miasta, który również zwiedziliśmy. Stąd udaliśmy się do Alei Żeglarzy. Tam na kostce brukowej ułożono płyty z herbami miast i i wizerunkami sławnych żeglarzy. Nowa Marina prezentuje się bardzo ładnie, a pomnik Rybaka i ławeczki przy nim zachęcają do podziwiania widoków i pamiątkowych zdjęć.

Stamtąd powędrowaliśmy promenadą do wieży widokowej ciekawej konstrukcji, skąd widać niemiecką miejscowość Alt Warp. Spacerując promenadą zatrzymaliśmy się przy pomniku ryby, gdzie zostało wykonane zdjęcie uczestników –naszej Grupy Fotograficznej GF 16x24.

Odwiedziliśmy również Kościół Wniebowzięcia N.M.P. z XV w. W środku zobaczyliśmy barokowy obraz przedstawiający Ukrzyżowanie oraz obraz Ostatnią Wieczerzę. Ksiądz, który nas oprowadzał po kościele zapoznał nas również z aktualną sytuację miasteczka. Wracając do Rynku napotkaliśmy kolejny pomnik : Anioła z dzieckiem z piękną dedykacją: ,,W hołdzie wszystkim mamusiom’’.

Następnym celem naszej wycieczki była Trzebież –wieś z XIII w. położona nad brzegiem Zalewu Szczecińskiego. Jest tam port jachtowy-największy nad Zalewem Szczecińskim oraz port rybacki, ale tam nie dotarliśmy. Dowieziono nas natomiast do miejsca ,gdzie były największe atrakcje Trzebieży: plaża, kilkunastometrowa wieża widokowa i promenada wzdłuż Zalewu nazwana imieniem sławnego kajakarza Aleksandra Doby. Tam w restauracji ,, Nad zalewem ‘’odbył się nasz poczęstunek - bardzo smaczna zupa rybna, dobrze doprawiona i zawiesista.

Wycieczka –plener była bardzo ciekawa, pogoda dopisała-chociaż była b. zmienna.

Tekst: Marian Kowalski, zdjęcia  Mirosław Kachnowicz I Marian Kowalski

Christiansberg i Ueckermunde - wycieczka 26 maja 2022r,

Email Drukuj PDF

Christiansberg i Ueckermunde – wycieczka 26 maja 2022r.

Ogród Botaniczny „Zielony Raj” w Christiansbergu został utworzony w 1982r. na obszarze 3 ha.

Podzielony jest na różne części:

- Staw z roślinami wodnymi, kaczkami, rybami, żabami. Brzegi ograniczają kwitnące wiśnie , skalne grusze oraz różnorodne rododendrony .

- Ogród cienisty z pięknymi funkiami , paprociami, leśnymi liliami, pierwiosnkami itp.

-Ogród magnoliowy utworzony w 1997r.liczy około 100 gatunków tych pięknych drzew.

-Ogród wrzosowy powstał w 1998r. Najpiękniejszy zakątek z około 40 gatunkami wrzosów.

-Alpinarium utworzono w 2001r.z lawowo-wapiennych kamieni , ułożonych tarasowo z kwitnącymi szarotkami, gencjanami, prymulkami, rzadko spotykanymi roślinami skalnymi.

-Ogród piwoniowy liczy około 500 odmian. Założony w 2002 r.

Wszystko na terenie ogrodu jest bardzo starannie utrzymane.

Nasze wrażenia były cudowne. Odpoczynek w przeszklonej , sporej altanie był z uśmiechem i dowcipami .

Wszyscy bardzo zadowoleni z „raju” i fajnej pogody ruszyliśmy do Ueckermunde.

Nazwa tego małego miasta portowego / około 9 tys. mieszkańców/ pochodzi od rzeki Ucker wpadającej do Zalewu Odrzańskiego.

Godnym zobaczenia był rynek z figurą rybaka, wieża zamkowa , miejsce kościelne z kościołem ewangelicznym , promenada wzdłuż rzeki z grającym marynarzem.

Każdy z uczestników naszego pleneru znalazł sobie coś fajnego do zapamiętania z wyjazdu.

Grupa nasza jak i gości chętna do zwiedzania , wesoła i proponująca więcej takich wyjazdowych plenerów.

Tekst: Teresa Szewczyk, zdjęcia Mirosław Kachnowicz

Wycieczka trasą: Widuchowa, Chojna, Cedynia, Siekierki, Moryń 2022 r.

Email Drukuj PDF

Wycieczka trasą: Widuchowa, Chojna, Cedynia, Siekierki, Moryń 22.05.2022r.

Rozpoczęliśmy od wejścia na taras widokowy w Widuchowej. Wybudowano go na Górze Słowiańskiej na wzniesieniu 72,6 m n.p.m. Konstrukcja ma 2 poziomy. Widoki na rozlewiska Odry przepiękne , pogoda dopisała, a atmosfera w grupie super.

Następnie pojechaliśmy do Chojny.

Zaczęliśmy od rynku .Najważniejszymi miejscami do zwiedzania był :

1/ Ratusz z XIV w. Budowla późnogotycka, cegła, 20 m wysoka, długa 45m, szeroka 14 m. Obecnie Centrum Kultury.

2 / Kościół Mariacki z wieżą kościelną103 m wysokości. XV w., piękna budowla warta zobaczenia również wewnątrz.

3 / Brama Barnkowska z XIV w. Zbudowana z kamienia .

4 / Baszta Więzienna , mury obronne, które miały wzmocnienie w postaci 3 bram: Świeckiej , Barnkowskiej , Czworokolnej . Baszta Więzienna zwana Prochową mierzy 17 metrów.

5 / Platan klonolistny „Olbrzym” , 300 lat , obwód 1063 cm, wysoki 35 m. Największy w Polsce i prawdopodobnie w Europie.

6 / Ruiny Kaplicy św.Gertrudy z 1409 roku.

Dalsza trasa to Cedynia , najdalej wysunięta na zachód miejscowość. Piękny widok na Cedynię i Żuławy Cedyńskie z wieży widokowej zbudowanej w 1895r. o wysokości 14 m dla uczczenia poległych w wojnach żołnierzy pochodzących z Cedyni.

Z okazji 1000 lat po zwycięskiej bitwie pod Cedynią w 972 r. Mieszka i Czcibora zostały wykonane artystyczne mozaiki na budynku poczty , na Górze Czcibora oraz na budynku Ośrodka Opieki Społecznej .

Kościół gotycki p.w. Narodzenia.Najświętszej Maryi Panny . Widok tylko z zewnątrz.

Dotarliśmy do Siekierek. Bardzo zadbany cmentarz żołnierzy polskich poległych w 45r. podczas forsowania Odry. Grobów prawie 2000.

Przed cmentarzem zadbane miejsca z krzyżami , gdzie Polacy brali udział w II wojnie światowej.

Ostatni etap to Moryń. Piękny rynek z Fontanną Wielkiego Raka oraz kościół Świętego Ducha zbudowany z kamienia .

Wszystkim dopisywał humor , pogoda również i wróciliśmy do Szczecina z uśmiechem.

Tekst: Teresa Szewczyk, zdjęcia Teresa Szewczyk i Marian Kowalski

NEU WESTEND

Email Drukuj PDF

22 kwietnia 2022 roku - następny plener miejski. Po pięknym plenerze "Stary Szczecin - zabudowa starej dzielnicy WESTEND", nasze obiektywy wycelowaliśmy na kolejne zabytkowe wille, znajdujące się w rejonie ulic: Solskiego, Bałuckiego, Jakuba Wujka, Wojska Polskiego, Siemieradzkiego i Krasickiego. Dzielnica ta, to obecnie - Pogodno. Charakteryzuje ją różnorodność stylów architektonicznych - domy budowane były w formie starych zamków, dworków i secesyjnych willi.

Budynki otoczone są ogrodami z ciekawym starodrzewem.

W tak historycznym otoczeniu, spacerując uliczkami, wyszukiwaliśmy i zastanawialiśmy się co by tu sfotografować, żeby było inaczej, niż na innych fotografiach. Nie powiem, trzeba było się nakombinować, ale myślę, efekty są.

Plener, jak to bywa w naszym zwyczaju, zakończyliśmy przy ulicy Ostrawickiej w kawiarni "Biancafe", znanej z bardzo dobrych ciast.

Tekst: Grażyna Stasiak, zdjęcia Barbara Brzezińska i Marian Kowalski

STARY SZCZECIN-WESTEND

Email Drukuj PDF

Zgodnie z przyjętym harmonogramem 01.04.2022 odbył się plener miejski pt Stary Szczecin-Westend. Pogoda była słoneczna, ale wietrzna i chłodna. Spotkaliśmy się pod pomnikiem Józefa Piłsudskiego i ruszyliśmy ul. Wojska Polskiego w kierunku Głębokiego.

Wzdłuż tej ulicy powstało w drugiej połowie XIX w. wiele ciekawych willi zamożnych mieszkańców Szczecina. Posiadają one duże walory architektoniczne, wiele z nich jest wpisane do rejestru zabytków. Część z nich jest restaurowana, można podziwiać ich piękno, detale zdobień i kolory elewacji. Wśród tych obiektów wyróżnia się neoromantyczna willa dyrektora szczecińskiej gorzelni Fritza Hoerdera, obecna siedziba Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego. Jeszcze bardziej ekskluzywnie prezentuje się willa Augusta Lentza dyrektora i współwłaściciela Szczecińskiej Fabryki Wyrobów Szamotowych. Otoczona jest rozległym ogrodem - parkiem. Skorzystaliśmy z rzadkiej możliwości zwiedzenia willi, bez innych zwiedzających. Obiekt jest odrestaurowany, zachwycają pięknie dekorowane wnętrza, m.in. jadalnia z rzeźbioną boazerią i wykładziną na stropie oraz

pokój mauretański. Obecnie jest to siedziba samorządowej instytucji kultury SZCZECIN 2016.

Plener zakończyliśmy w lokalu West Ende w pięknym stylowym wnętrzu przy dobrej kawie i nie tylko.

W przyszłości przewidujemy kontynuację tego projektu, jeszcze jest wiele obiektów godnych zobaczenia i sfotografowania.